Skip to the main content

  • Prioritering berichtuitwisselingen

    Indeling naar 'need to have' en 'nice to have'

    De Richtlijn Gegevensuitwisseling acute zorg bestaat uit 24 berichtuitwisselingen. Een heel aantal van deze berichten wordt momenteel volop geïmplementeerd. Ze worden ofwel beproefd in koploperprojecten of zijn al beproefd en worden momenteel landelijk uitgerold. Om implementatie behapbaar te maken voor zorgaanbieders en leveranciers, hebben we een prioritering aangebracht in de berichten uit de Richtlijn waar nog geen implementatie mee plaatsvinden. Deze prioritering is tot stand gekomen in afstemming met onze expertgroep en de Maatschappelijke Kosten-Batenanalyse (MKBA) die begin 2024 in het kader van de Wegiz is opgeleverd. Welke berichtuitwisselingen zijn echt noodzakelijk om te implementeren vanwege de meerwaarde en welke hebben minder urgentie? De volgende indeling kwam daarbij tot stand.


    De ‘need to have’ – berichtuitwisselingen

    • De verwijzing van de meldkamer na triage naar de Huisarts (bericht 19 uit de Richtlijn).
    • De ambulanceverwijzing naar de huisartsenspoedpost (bericht 24 uit de Richtlijn).

    Voor deze berichtuitwisselingen zijn we op zoek naar koplopers! Heeft u interesse? Neem dan contact met ons op.

     

    De ‘nice to have’- berichtuitwisselingen

    De volgende berichten zijn wel waardevol, maar minder noodzakelijk dan de voorgaande categorie:

    • De spoedmelding van huisarts naar meldkamer (bericht 1 uit de Richtlijn)
    • De bevestiging van meldkamer naar huisarts dat de ambulance onderweg is (bericht 2 uit de Richtlijn)
    • De voorwaarschuwing van meldkamer naar SEH (bericht 5 uit de Richtlijn)
    • De verwijzing van de SEH na triage naar de huisarts (bericht 18 uit de Richtlijn)
    • De bevestiging van meldkamer naar HAP dat de ambulance onderweg is (bericht 22 uit de Richtlijn)

    Deze berichten worden niet beproefd in koploperprojecten met alle voorwaarden van dien, maar mogen vrijblijvend geïmplementeerd worden door zorgaanbieders die hiermee aan de slag willen gaan. Neem contact met ons op voor informatie.

     

    Nader te bepalen

    Tevens is er nog een aantal berichten waar we momenteel nader van bepalen hoe deze geprioriteerd worden.

    • De verwijzing  van de SEH-triageverpleegkundige naar de huisartsenspoedpost (bericht 17 uit de Richtlijn)
    • De verwijzing van de ambulance naar de huisarts (bericht 23 uit de Richtlijn). Deze heeft een relatie met de rapportage van ambulance naar huisarts (bericht 13 uit de Richtlijn) en wordt momenteel beproefd in een koploperproject. Op basis van de ervaringen met het rapportagebericht wordt nader bepaald wat er met de verwijzing van ambulance naar huisarts gebeurt.

     

    In maart 2025 verwachten we de definitieve indeling te kunnen presenteren. Heeft u vragen of wilt u meer informatie? Neem dan contact met ons op.

     

     

    Ga ook aan de slag met digitale gegevensuitwisseling!