Skip to the main content

Snellere en slimmere samenwerking Doktersdienst Groningen en het Martini Ziekenhuis bij spoedpatiënten

Patiënten die via de Doktersdienst Groningen naar de spoedeisende hulp van het Martini Ziekenhuis worden verwezen, hoeven niet langer met een papieren verwijzing op pad. Sinds kort vindt de verwijzing van de huisartsenpost naar de spoedeisende hulp digitaal plaats. Dit komt de snelheid ten goede en ondersteunt de kwaliteit van de patiëntenzorg.

 

Door de invoering van de digitale verwijzing van de huisartsenpost Doktersdienst Groningen (DDG) naar het Martini Ziekenhuis, wordt een patiënt automatisch in het informatiesysteem op de Spoedeisende hulp getoond.

Xandra Bodewes, SEH-arts in het Martini Ziekenhuis licht toe: “De verschillende computersystemen van de DDG en het ziekenhuis zijn nu beter op elkaar aangesloten. Daardoor komt de verwijsbrief van de huisartsenpost meteen na verzending digitaal bij ons binnen. Deze wordt automatisch aan ons patiëntendossier gekoppeld, waardoor alle relevante informatie op één plek staat. Het maakt het proces voor zowel patiënt als zorgverlener efficiënter. Voor verwijzingen vanuit ambulances werken we van het ziekenhuis al een poos op deze manier samen en dat bevalt goed.”

Barth Nieman, manager DDG beaamt dit: “Los van het feit dat de patiënt sneller de juiste zorg kan ontvangen, hoeft hij ook zelf geen documenten meer mee te nemen van de huisartsenpost naar de spoedeisende hulp. Het is fijn dat we vanuit de huisartsenzorg kunnen bijdragen aan een zo goed mogelijke overdracht van de patiënt aan de SEH.”

 

Bundeling van krachten in de acute zorgketen

Bij de digitale spoedverwijzing tussen DDG en het Martini Ziekenhuis waren de ICT-leveranciers Topicus en ihomer betrokken. Door de krachten te bundelen is de digitale spoedverwijzing tot stand gekomen. Naast de SEH’s die werken met Chipsoft-HiX, kunnen nu ook SEH’s die werken met AZNConnect van ihomer vanaf nu beschikken over deze overdracht. Idem geldt voor huisartsenposten die werken met Topicus HAP en CGM Callmanager.

 

Voor meer informatie of om aan de slag te gaan, kunt u contact met ons opnemen via info@metspoedbeschikbaar.nl

Bekijk laatste

Nieuws

Ambulancevoorziening en ziekenhuizen in Rotterdam-Rijnmond verbeteren digitale gegevensuitwisseling

De Regionale Ambulancevoorziening Rotterdam-Rijnmond en het Maasstad Ziekenhuis, IJsselland Ziekenhuis en Erasmus MC starten met een project om de digitale gegevensuitwisseling tussen de ambulance en de afdelingen Spoedeisende hulp (SEH) te verbeteren.

Lees meer

Verbetering in berichtgeving tussen ambulance en spoedeisende hulp

In samenwerking met het zorgveld heeft Nictiz de berichtgeving voor digitale overdracht tussen ambulance en spoedeisende hulp (SEH) bijgewerkt. Daarmee zijn de zorgprofessionals op de SEH nog sneller en beter voorbereid op de komst van patiënten die per ambulance worden binnengebracht. Belangrijk als je bedenkt dat op de SEH vaak elke seconde telt.

Lees meer

Spreekuur over de digitale spoedverwijzing van HAP naar SEH

Zorgaanbieders en regio-organisaties die meer willen weten over de digitale spoedverwijzing van de HAP naar de SEH, vragen hebben of ermee aan de slag willen gaan, kunnen vanaf nu met vragen terecht op het spreekuur over deze uitwisseling.

Lees meer

Volg ons