Met spoed beschikbaar richt zich niet alleen op het implementeren van de berichten uit de Richtlijn Gegevensuitwisseling acute zorg, maar ook op het verbeteren van het gebruik hiervan.
Vandaar dat hiervoor een feedbackloop is ingericht. Door het gebruik en de ervaringen van zorgverleners te evalueren, kunnen aanpassingen worden doorgevoerd in de werkprocessen en kunnen er behoeften worden gesignaleerd voor aanpassing in de applicaties of voor doorontwikkeling van de informatiestandaard c.q. Richtlijn. Dit alles om zorgaanbieders zo goed mogelijk te ondersteunen met de implementatie van digitale gegevensuitwisselingen.
De feedbackloop richt zich op twee hoofdprioriteiten:
1. Inzicht krijgen in belemmeringen
Door zowel kwalitatieve als kwantitatieve data te verzamelen, worden technische, organisatorische en procesmatige knelpunten die de implementatie vertragen of bemoeilijken inzichtelijk gemaakt. Denk bijvoorbeeld aan
-
- Eventuele onwenselijkheden of knelpunten in de informatiestandaard.
- Gebruikersproblemen in de (user interface) van XIS-systemen.
- Onvoldoende werkbare afspraken in de praktijk.
2. Oplossingen formuleren en beleggen
Op basis van de verzamelde inzichten worden concrete oplossingsrichtingen geformuleerd. Deze acties worden vervolgens belegd bij de juiste partijen, zodat de knelpunten worden aangepakt en de berichtuitwisseling zo effectief, efficiënt en gebruiksvriendelijk mogelijk kan worden uitgevoerd.
Met deze informatie kunnen zorgaanbieders beter worden ondersteund bij hun digitale gegevensuitwisseling, zodat zij zich kunnen focussen op het leveren van zorg.
Een gezamenlijke aanpak voor verbetering
De feedbackloop is een hulpmiddel waarin samenwerking centraal staat. Zorgprofessionals leveren waardevolle input om de elektronische berichtuitwisseling continu te verbeteren. Door de betrokkenheid van alle relevante partijen – van zorgverleners tot leveranciers – worden de kwaliteit en werkprocessen van berichtuitwisselingen binnen de acute zorg geoptimaliseerd.
Het proces van de feedbackloop is als volgt:
- Dataverzameling: Kwalitatieve gegevens worden verzameld uit bestaande evaluaties die plaatsvinden in het huidige werkproces en kwantitatieve gegevens worden door middel van steekproeven in de bestaande datasets van bijvoorbeeld infrastructuren gemonitord. Bij deze kwantitatieve gegevens zal worden gecontroleerd op onverwachte signalen bij berichtuitwisselingen die al in gebruik zijn.
- Analyse en prioritering: De verzamelde data worden geanalyseerd, waarna samen met implementatieadviseurs en zorgpartijen oplossingsrichtingen worden bepaald. Ook zullen de opgekomen issues worden geprioriteerd.
- Bespreking en rapportage: De knelpunten en oplossingsrichtingen worden besproken in de expertgroep van Met Spoed Beschikbaar en gerapporteerd aan de projectgroep. Zodoende is er een extra sturingslijn vanuit het zorgveld op de op te pakken issues en de te beleggen verbeteringsacties.
- Actie en terugkoppeling: Verbeteracties worden gedeeld met en belegd bij de juiste partijen. Zorgorganisaties die input hebben geleverd rondom specifieke issues worden geïnformeerd over de genomen stappen en het vervolgproces.
Waarom is dit belangrijk?
De feedbackloop biedt een overzicht van wat er speelt bij de implementaties van elektronische berichtuitwisselingen. Dit heeft directe voordelen:
- Voor patiënten: Snellere toegang tot zorg dankzij juiste en tijdige gegevensuitwisseling.
- Voor zorgprofessionals: Minder technische belemmeringen en soepelere processen, waardoor zij zich volledig kunnen richten op het leveren van zorg.
- Voor leveranciers: Inzicht in structurele knelpunten op systeemniveau, wat bijdraagt aan duurzame oplossingen.
Meer weten over de feedbackloop? Neem dan contact met ons op!